Wednesday, October 7, 2009

Penkek

lama sangat dah teringin nk wat penkek ni...ye lah lalu sy wat penkek versi lempeng...hehehe

so, sebab teringin sangat so buatlah...x la susah sangat...boleh laa bg saya yg x berapa pandai nk masak ni..

jom kita tengok resepi, simple dan sedap...

untuk sosnya pulak...ikut selera kita lah nk makan ngan apa..kalu asben saya senang jer dia nk mkn ngan susu jer...hihi

tp ari ni saya buat jugak la sos coklat...sedap!!!

Bahan-bahan


1 1/2 cawan tepung

3 1/2 sdt baking powder

1 sdt garam (saya kurangkan pada 1/2 sdt sahaja)

1 sdb gula (saya tambah kepada 2 sdb)

1 1/4 cawan susu segar (saya jadikan 1 3/4 cawan kerana sukatan asli tu batter saya jadi pekat sangat)

1 biji telur

3 sdb mentega dicairkan

Saya tambah 1 sdt esen vanilla


Cara

  1. Ayak tepung, baking powder, garam dan gula.
  2. Buat lubang di tengah-tengah tepung dan tuangkan susu, telur dan mentega cair. Kacau hingga sebati semuanya.
  3. Panaskan pan atas api sederhana. Pastikan pan sudah betul-betul panas.
  4. Tuangkan adunan sebesar mana yang mahu. Lapisan atas akan berlubang-lubang.
  5. Bila agak-agak lapisan atas sudah kering, terbalikkan. Biar seketika dan angkat.

No comments:

Post a Comment